poniedziałek, 16 maja 2016

Liście rzodkiewki zdrowsze od samej rzodkiewki!


Jak co roku posiałam sobie w ogródku rzodkiewkę, bardzo ją lubimy kroić na kanapeczki albo dodawać do past twarogowych, do tej pory w naszym menu wykorzystywany był tylko korzeń rzodkiewki, ale w tym roku dowiedziałam się, że jej liście są o wiele zdrowsze od korzenia. Rzodkiewkę w ogródku trzeba trochę przerzedzić żeby się ładnie rozrastała, a korzenie były duże i okrąglutkie, jednak zamiast wyrzucać wyrwane liście wolę wykorzystać ich właściwości zdrowotne i chętnie dodaję je do zielonych koktajli.
Jak się okazuje liście rzodkiewki zawierają sporo witaminy C, żelaza, wapnia i fosforu, jest tam tego o wiele więcej niż w korzeniu. Ta zieleninka ma właściwości odtruwające i oczyszczające organizm z toksyn, działa przeciwzapalnie, podobno wspomaga leczenie nowotworów i żółtaczki, oprócz tego poprawia trawienie i przemianę materii, a także reguluje ciśnienie. Znalazłam taką informację, że w krajach Dalekiego Wschodu sok z liści rzodkiewki jest wykorzystywany m.in. do leczenia żółtaczki.
Liście rzodkiewki można wykorzystywać na różne sposoby podobnie jak inną zieleninę, mogą być dodawane do sałatek, które wzbogacą w ostry, typowy dla rzodkiewek smak, można je dodać do zup czy zielonych koktajli, albo zrobić z nich pesto. Możliwości na wykorzystanie tego cennego ziela są nieograniczone, wszystko zależy od naszej wyobraźni :). 
Rzodkiewkę sieje się również na kiełki, które można dawać na kanapki lub do sałatek, kiełki rzodkiewek połączone z kiełkami innych zdrowych roślin są prawdziwą bombą odżywczą dla naszego organizmu, dlatego warto po nie sięgać. Polecam. 


Zjadacie liście rzodkiewki czy je wyrzucacie? :)



16 komentarzy:

  1. Ja zawsze wyrzucam liście. A próbowałaś je zjadać ? Dobre są?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Troszkę podobne do rzodkiewki(korzenia) :)

      Usuń
  2. Ja wyrzucam, bo nawet nie wiedziałam, że są tak zdrowe :)
    Czas to zmienić!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja liście dają królikowi i chomikowi :P

    OdpowiedzUsuń
  4. Muszę się przyznać, że nie cierpię rzodkiewki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. To dla mnie nowość, ale dobrze, że teraz się dowiedziałam, bo rzodkiewka będzie"gotowa" lada dzień w ogródku.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zawsze wyrzucałyśmy ale już od ubiegłego roku staramy się wykorzystać do sałatek czy pesto :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam rzodkiewkę, ale nie słyszałam o tych fajnych właściwościach liści :) Fajnie, że o tym napisałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  8. mniam! Chlebek z masełkiem i rzodkiewką - uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Liści rzodkiewki nigdy nie jadłam, ale spróbuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zawsze wyrzucam, pierwszy raz słyszę by były jadalne 😊

    OdpowiedzUsuń
  11. ja zawsze liście wyrzucałam, ale teraz nie wyrzucę -spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  12. A ja zawsze wyrzucam liście... nawet nie wiedziałam że mają takie super właściwości...

    OdpowiedzUsuń
  13. Kto by pomyślał :)
    Ja zazwyczaj wyrzucałam liście

    OdpowiedzUsuń