poniedziałek, 1 sierpnia 2016

Jak przyrządzić grzyby leśne?



W niedzielę wybrałam się do lasu sprawdzić czy już są ostrężyny, mam to szczęście, że mnóstwo krzewów tych owoców rośnie na polanach nad moim domem i co roku z niecierpliwością czekam aż się pojawią. Szczególnie teraz gdy postanowiłam zdrowo się odżywiać i codziennie robię koktajle z dodatkiem owoców zależy mi na tym, by nazbierać jak największą ilość i jeszcze sobie zamrozić, oraz przerobić na soki. 
Udało mi się zebrać trochę pierwszych ostrężyn, ale po drodze natrafiłam na grzyby i pomimo że jakoś szczególnie za nimi nie przepadam, same prosiły się żeby je zebrać.
 Podobno w tym roku jest wysyp grzybów, wszędzie ich pełno i rzeczywiście plątają się pod nogami, więc jeśli lubicie zbierać grzyby polecam się wybrać do lasu.

Przy okazji tematu związanego z grzybami, chciałam wspomnieć, że zbieramy tylko te grzyby, których jesteśmy pewni, jeśli jesteś laikiem w tej dziedzinie, najlepiej zbieraj grzyby z tzw. gąbką pod czapką, wśród tych grzybów zdarzają się "trujaki" np. borowik szatański, ale nie są one śmiertelnie trujące jak np. muchomor sromotnikowy, a zatrucie tymi grzybami kończy się zazwyczaj na problemach żołądkowych.

Grzyby leśne poddaje się dłuższej obróbce termicznej niż pieczarki, należy je dusić minimum 20 minut, gdyż niektóre z nich, jeśli są zbyt krótko duszone/smażone, mogą powodować zatrucia pokarmowe np. borowik ceglastopory. 
Grzyby można także ususzyć w specjalnych suszarkach i zostawić jako dodatek do zup, idealnie smakują w żurku wigilijnym, a u mnie gotuje się zupę grzybową, lub dodaje grzyby do jajecznicy (najpierw duszę je jak najdłużej z cebulką, a potem wbijam jajka).

Ogólnie grzyby nie są jakoś bardzo bogate odżywczo i nie są niezbędnikiem naszej diety, poza tym są ciężkostrawne, więc nie warto z nimi przesadzać, szczególnie u dzieci. Z pewnością stanowią aromatyczny i smaczny dodatek do potraw i to przede wszystkim względy kulinarne przemawiają za tym, by je spożywać, poza tym zbieranie grzybów jest przyjemne, ja bardzo lubię je zbierać, mimo że za jedzeniem nie przepadam :).
Najważniejsze to zachowanie zdrowego rozsądku podczas zbiorów, niestety często słyszy się o zatruciach grzybami, co świadczy o tym że ludzie podchodzą do tego bardzo lekkomyślnie, a nie warto. 


Zbieracie grzyby?


9 komentarzy:

  1. Grzyby lubię zbierać, choć nie znam wszystkich. Zawsze pytam się mojego m. czy to nie trujaki. On się na tym zna. A co to takiego "ostrężyny"? Pierwszy raz widzę to słowo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostrężyny to inaczej jeżyny, nazwa zależy od regionu, u nas akurat tak się na nie mówi :)

      Usuń
  2. Nigdy nie zbierałam ani nie robiłam ;D jedyne co jem to pieczarki ; )
    Ps. Mogę prosić o kliknięcie w chociaż jeden link ? http://zlota-orchidea.blogspot.com/2016/07/trzecie-zamowienie-z-dresslink-recenzja.html Bardzo mi pomożesz. Buziaki ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś jak byłyśmy młodsze to chętnie grzyby zbierałyśmy. Teraz kiedy przypominamy sobie te gigantyczne pająki między drzewami już ochota odchodzi :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja nie jestem grzybiarą, choć w ogrodzie mam dużo maślaków, a ostatnio wyrosły nawet pieczarki :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja to tylko kotlety z sów lub rydzów i kurki :) Reszta tylko do suszenia, bo nie lubię ;)

    OdpowiedzUsuń