piątek, 2 września 2016

Co można zrobić z pokrzywy? Przepisy dr. Różańskiego

Korzystając z ostatnich podmuchów lata warto wybrać się na łąkę, by wykorzystać jeszcze dary natury jakie nam oferuje. Jednym z takich dobrodziejstw jest pokrzywa, o jej właściwościach wspominałam TUTAJ, a w dzisiejszym wpisie chcę przedstawić różnego rodzaju "przetwory" pokrzywowe, które opracował fitoterapeuta dr. Henryk Różański.
Jak się okazuje to zdrowe ziele można wykorzystać na różne sposoby przy wielu dolegliwościach, zarówno w celach zdrowotnych, jak i urodowych.

Znalezione obrazy dla zapytania pokrzywa

Pokrzywę można zastosować wewnętrznie i zewnętrznie: (płukanki, wcieranie, przemywanie, maseczki, okłady i jednoczesne doustne stosowanie wyciągów z pokrzywy):
trądziki, owrzodzenia, łojotok, pryszcze różnego pochodzenia, rany, otarcia naskórka, ropnie, stany zapalne skóry i narządów płciowych, wypadanie włosów, łupież tłusty, brak połysku, puszystości, łamliwość i rozdwajanie się włosów, opryszczki, oparzenia, liszaje, wypryski.

A co można z niej zrobić?

Napar: 2 łyżki kłączy, ziela lub liści zalać 2 szkl. wrzącej wody; odstawić na 30 minut; przecedzić. Pić 3-4 razy dz. po 200 ml; niemowlęta ważące 3-4 kg - 8-10 ml, 5-6 kg - 14-17 ml, 7-8 kg - 20-22 ml, 3-4 razy dz.; dzieci ważące 9-10 kg - 25-28 ml, 15-20 kg - 43-57 ml, 25-30 kg -71-86 ml, 35-40 kg - 100-114 ml, 3-4 razy dz.

Macerat: 4 łyżki świeżego zmielonego ziela lub liści zalać 1 szkl, wody o temp. pokojowej; wytrawiać 6-8 godzin; przecedzić; pić jak napar.

Odwar: 3 łyżki kłączy wraz z zielem zalać 2 szkl. wody; gotować 5 minut; odstawić na 30 minut; przecedzić. Pić jak napar.

Sok pokrzywowy - Succus Urticae: świeże ziele i (lub) liście zmielić maszynką do mięsa i zalać wodą przegotowaną do połowy; przykryć i odstawić na 8 godzin; przecedzić. Masę roślinną nie wyrzucać lecz przepuścić jeszcze przez sokowirówkę. Oba wyciągi połączyć. Przechowywać w lodówce nie dłużej jednak jak 5 dni. Zażywać 4 razy dz. po 2 łyżki. Sok można zakonserwować poprzez zalanie: alkoholem 40-60% (100 ml na 100 ml), winem białym lub czerwonym (100 ml soku na 200 ml wina), glice­ryną (100 ml na 100 ml), miodem (100 ml soku na 200 ml miodu) lub zasypanie cukrem (200 ml cukru na 100 ml soku). Tak zakonserwowany sok zażywać 4 razy dz. po 1 łyżce.

Ekstrakt pokrzywowy: do 1 szkl. suchych lub świeżych, zmielonych liści, albo ziela wraz z kłączem wlać 100 ml alkoholu 40-70% lub gliceryny; wytrawiać 7 dni; przeflltrować. Wyciąg wydusić z masy roślinnej. Zażywać 3-4 razy dz. po pół łyżeczki. Schorzałe miejsca pędzlować kilka razy dziennie.

Olej pokrzywowy - Oleum Urticae: pół szkl. świeżego lub suchego ziela albo liści zalać 100 ml oleju o temp. 60o C; wytrawiać 7 dni; przefiltrować. Zażywać 3 razy dz. po 1 łyżce lub stosować zewnętrznie do: kąpieli olejowych włosów (w przypadku suchości, łupieżu, rozdwajania i łamliwości, wypadania, braku połysku, zniszczenia zabiegami fryzjerskimi oraz w celach profilaktycznych, aby wzmocnić i odżywić włosy), do maseczek olejowych na skórę (płachty gazy zmoczyć w oleju i nałożyć na skórę: twarz, szyję czy dekolt; trzymać 40 minut, zdjąć, po czym zastosować masażo-wcieranie oleju pokrzywowego, nadmiar zetrzeć delikatnie watką; maseczka daje znakomite efekty w przypadku skóry suchej, zniszczonej, pomarszczonej, pokrytej wągrami i ogniskami zapalnymi, pryszczami i rozpadlinami, w przypadku skóry bladej i z plamami; stosować też profilaktycznie jako kurację odmładzającą oraz przeciwtrądzikową), do okładów na chore, spękane i spierzchnięte wargi oraz na rany, ropnie, nadżerki, owrzodzenia, oparzenia, otarcia naskórka i in.; do natłuszczania warg i skóry zamiast używania kremów; do oczyszczania skóry jako olejowe mleczko kosmetyczne, oraz do wcierania i kąpieli dłoni i stóp zrogowaciałych i spękanych. Olej pokrzywowy można mieszać też z innymi olejami ziołowymi i podobnie stosować, np. z olejem morszczynowym, nagietkowym, arnikowym, żywokostowym.

Nalewka pokrzywowa - Tinctura Urticae: pół szkl. ziela, liści lub kłączy zalać 300 ml wódki; wytrawiać 14 dni; przefiltrować. Zażywać 3-4 razy dz. po 5 ml.

Alkoholatura zimna: pół szkl. świeżego i zmielonego ziela lub kłącza zalać 300 ml alkoholu o temp. pokojowej; wytrawiać 14 dni; przefiltrować. Zażywać 3-4 razy dz. po 5 ml.

Alkoholmel Urticae: do 100 ml wyciągu alkoholowego z pokrzywy wlać 100 ml miodu; wymieszać. Zażywać 3-4 razy dz, po 1 łyżce.

Miód pokrzywowy - Mel Urticae: na każdą łyżeczkę zmielonej pokrzywy dać 1 łyżkę miodu i 10 kropli wódki lub gliceryny, wymieszać; odstawić na 3 dni; zażywać 3 razy dz. po 1 łyżce. Przed zażyciem lek wymieszać.

Proszek pokrzywowy - Pulvis Urticae: suche liście lub ziele zmielić w młynku do kawy na pył. Zażywać 3-4 razy dz. po 1 płyskiej łyżeczce; dobrze popić.

Rp. Maść pokrzywowa - Unguentum Urticae.
Składniki:
- 1 łyżka ekstraktu pokrzywowego glicerynowego lub 1 łyżka oleju pokrzywowego
- 1 łyżka nalewki pokrzywowej (lub intraktu)
- 1 opak. 50 g (ml) kremu Nivea
- 2 łyżki kremu lub maści Linomag, albo maści allantoinowej lub nagietkowej.
- 4 krople olejku lawendowego lub różanego
Sposób przyrządzenia.
Do moździerza umieszczonego na gorącej maszynce elektrycznej lub w gorącej wodzie włożyć podłoże maściowe (krem i maście); gdy ulegnie ono rozpuszczeniu wlać do niego olej lub ekstrakt glicerynowy – pokrzywowy, potem nalewkę pokrzywową; składniki ucierać aż utworzą jednolitą masę. Ciepły krem przenieść do odpowiedniego pojemnika i zimnego miejsca. Stosować do pielęgnowania wszystkich rodzajów skóry.
Krem działa odżywczo, przeciwzapalnle, antyseptycznie, wygładzająco, regenerująco i przeciwzmarszczkowo. Dobrze natłuszcza i nawilża wargi oraz skórę. Zapobiega wągrom, czyli zaskórnikom.

Wyciągi alkoholowe z pokrzywy można wcierać we włosy w celach pielę­gnacyjnych (co 2 dni przez 2 tygodnie, potem przerwa). Włosy płukać w naparze lub w odwarze, albo też w rozcieńczonych wyciągach alkoholowych (1 łyżka wyciągu na 2 szkl. wody).

Źródło: http://www.rozanski.ch/fitoterapia3.htm


O właściwościach pokrzywy i innych ziół poczytacie więcej na stronie, którą podałam powyżej. Zachęcam do zbierania tego zielska i korzystania z jego leczniczych właściwości :).


18 komentarzy:

  1. Świetne przepisy, ja czasem lubię się napić pokrzywy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pokrzywy u mnie zawsze dużo <3 Ja poje i płucze kudły :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Możliwości wiele, ale nie ukrywam, że jestem na to zbyt leniwa :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Dawno nie płukałam włosów pokrzywą :)

    OdpowiedzUsuń
  5. W styczniu piłam pokrzywę codziennie, teraz już o tym zapominam, ale pamiętam, że stan moich włosów się bardzo poprawił :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Hm, kiedyś piłem pokrzywę, ale mi uczulenie wychodziło i przestałem. :-p

    OdpowiedzUsuń
  7. Najbardziej mnie kusi sok pokrzywowy.

    OdpowiedzUsuń
  8. jestem chyba zbyt leniwa, żeby zbierać pokrzywę i coś z niej robić :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja kiedyś piłam herbatkę z pokrzywy, nawet mi smakowała :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Herbatkę z pokrzywy często robi nam mama :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Kiedyś piłam sporo herbatek, musiałabym do nich wrócić :)

    OdpowiedzUsuń
  12. o rany żeby mi się chciało.. hah :D

    OdpowiedzUsuń
  13. pokrzywa ma pełno zastosowań, jak byłam jeszcze brzdącem to mama zawsze robiła z niej płukankę do włosów

    http://wooho11.blogspot.com/ - Zapraszam <3 Jeśli Ci się spodoba - zaobserwuj :* Na pewno się odwdzięczę :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Kiedyś u mnie w ogrodzie rosło mnóstwo pokrzywy, obecnie jest trawnik, więc pozostaje jakaś łąka do zbierania pokrzywy, za to mam w ogrodzie pięknie pachnąca miętę i z niej czasem coś przygotuję. Z pokrzywy za to lubię szampon.

    OdpowiedzUsuń
  15. Kto by pomyślał, że pokrzywa ma aż tyle różnych zastosowań :)Ja do tej pory kupowałam głównie gotowe herbatki - nigdy nie przyrządzałam sama żadnych naparów.

    OdpowiedzUsuń
  16. To nie dla mnie. W moim wykonaniu to w pokrzywę można wpaść i nieźle się poparzyć :)

    OdpowiedzUsuń